dan is het waarschijnlijk te mooi om waar te zijn! In bovenstaand voorbeeld (een waar gebeurd verhaal, aan de voordeur van een Ziggo collega) leek de verkoper nog wel zo'n nette jongen. In werkelijkheid was het een crimineel die de sleutel van het portiek had weten te bemachtigen. Zo kon hij op dit willekeurige adres afspreken, binnenkomen en er via de achterdeur met John's geld vandoor gaan. Een gloednieuwe smartphone of spelcomputer voor de helft van de gangbare winkelprijs (of in dit geval een nét gelanceerde gadget, voor maar iets onder de winkelprijs!) is helaas toch echt een goede reden om snel verder te kijken. Wees dus voorzichtig met de nieuwste elektronica voor spotprijzen. Juist op vraag-en-aanbod sites, zoals bijvoorbeeld Marktplaats of eBay.
Er zijn verschillende keurmerken die garanderen dat een webshop voldoet aan de relevante wet- en regelgeving en dat deze fatsoenlijk met je privacy omgaat. Een daarvan is het Webshop Keurmerk. Dit is een door het ministerie van Economische Zaken erkend keurmerk, dat tevens geldt als brancheorganisatie van online webshops in Nederland. Een ander bekend keurmerk is het Thuiswinkel Waarborg. Controleer of je, door te klikken op het keurmerk, wel van de webshop naar de site van het keurmerk wordt geleid.
Lees beoordelingen van de webshop. Wel geldt dat tevreden klanten minder of niks van zich laten horen, terwijl één ontevreden klant soms eigenhandig een forum volschrijft. Laat je dus ook niet ontmoedigen door één negatief verhaal. Zoek een webshop waarover de meerderheid positief is op verschillende gespecialiseerde websites (denk aan kieskeurig.nl, kelkoo.nl, vergelijk.nl of tweakers.net).
Het is goed om te weten dat voor webshops dezelfde wetten en regels gelden als voor een normale winkel. Er is zelfs een speciale Wet Koop op Afstand. Daarin staat bijvoorbeeld dat je als consument recht hebt op 7 werkdagen bedenktermijn (zichttermijn). Het is wel altijd goed om uit te zoeken of je met een officieel bedrijf te maken hebt. Enkele tips om op te letten:
Wanneer je een aankoop op afstand gaat doen, is het verstandig om gebruik te maken van PayPal. Dat is een zgn. intermediair tussen koper en verkoper. Als je problemen hebt met een aankoop of levering, kun je PayPal vragen tussenbeide te komen. Zo kun je in het uiterste geval zonder strijd met een onwillige of frauduleuze verkoper je geld terugkrijgen. Het is wel belangrijk dat je eventuele klachten binnen de daarvoor gestelde termijn bij PayPal meldt. Anders loop je het risico dat ze niets meer voor je kunnen doen.
Een veelgehoord argument om niet online te kopen is voor de garantie ga ik toch liever naar de winkel om de hoek. Toch heb je als consument ook bij online aankopen gewoon recht op afhandeling van defecten of andere klachten, zonder dat jij daar kosten voor moet maken. Zoek ook eens op www.consuwijzer.nl op de woorden garantie webshop.
Vind je het toch nog wat spannend om een grote aanschaf bij een webshop te doen? Dan is afhalen een mooie tussenoplossing. Zo kun je profiteren van de doorgaans lagere prijzen bij een webshop en in veel gevallen alsnog ouderwets betalen bij ontvangst.