Het is weer zover, de zomervakantie is aangebroken. Vele kleinere ondernemers die zelf hun bestellingen klaarmaken en verzenden lopen dan altijd tegen een punt aan: "Mijn webwinkel sluiten of laat ik hem open?"
Heb je personeel in dienst dan zijn deze die in jouw vakantie de taken overnemen, heb je geen personeel in dienst, dan moet er een oplossing bedacht worden. Je webwinkel is immers 7 dagen per week, 24 uur per dag geopend. En als ondernemer die het hele jaar keihard werkt heeft wel een vakantie verdiend, maar hoe ga je dit nu aanpakken?
De beste ideeën voor je onderneming komen in de periode dat je zelf tot rust komt, de vakantie is hier dus uitermate geschikt voor.

Mijn vakantie op tenerife, ultiem genieten
Ben je op vakantie, wees dan voorzichtig met de informatie die je erover prijsgeeft. Iedereen leest met je mee (ook op social media), ook personen die je liever wellicht niet ontvangt tijdens je vakantie. Maar hoe kun je op een nette en veilige manier melden dat de bestelling niet direct wordt verwerkt i.v.m. een eventuele vakantie?
-
Probeer tijdens je vakantie te regelen dat een vriend of familielid je orders afhandelt. Als je dit goed afstemt en je vriend of familielid eventueel even paar dagen met jou meehelpt moet dit lukken.
-
Je kunt op je vakantieadres zelf de email controleren, maar let wel op je hebt vakantie. Je kunt bijvoorbeeld een autoreply op je email zetten dat de email na "(datum)" weer gelezen wordt, maar wanneer er bijvoorbeeld spoed is, klanten altijd kunnen mailen naar bv spoed@jedomeinnaam.nl en dat je deze mail dan leest en beantwoord.
-
Zet niet op je homepagina dat je een langere levertijd hebt i.v.m. vakantie, maar doe dit pas in de winkelwagen. Doe dit wel op de winkelwagen pagina voor ze de bestelling definitief plaatsen om scheve gezichten te voorkomen. En plaatst iets van "Wegens vakantiedrukte wordt uw bestelling uitgeleverd op {datum}"
-
Geef je bezoekers een kortingscode van bijvoorbeeld 10% om ze tegemoet te komen en dat ze toch de bestelling in jouw webshop plaatsen en niet naar je concurrent gaan.
-
Meld in de bestelbevestiging de datum van uitlevering, er zijn altijd klanten die niet goed lezen op de website.
-
Vermeld je levertijden op je website? Haal dit dan tijdelijk weg. Meld je bijvoorbeeld binnen 24 uur geleverd, haal dit dan weg.
Ik kan mijn webwinkel toch sluiten tijdens mijn vakantie?
Je webwinkel sluiten in de vakantie is een optie, maar dit heeft 2 grote nadelen:
-
Je zult dalen in de zoekmachines
Als je bijvoorbeeld 2 weken op vakantie bent en de webshop op gesloten zet kunnen de zoekmachines jou gegevens niet meer indexeren, jij zult hierdoor gaan dalen in de zoekresultaten. -
Je klanten zullen wegblijven
Je klanten kunnen niet bij jou een bestelling plaatsen, hierdoor gaan ze verder zoeken en als ze bij jou concurrent bestellen en het bevalt daar ook goed heb je een grote kans dat ze daar blijven.
Het sluiten van je webwinkel tijdens de vakantie raad ik je af. Het gaat je omzet kosten en je klant kan overstappen naar je concurrent. Als een klant echt graag iets wilt hebben dan vinden ze het niet erg iets langer te wachten. ze hebben hier begrip voor, zeker in de vakantie periode. Bied je ze een kortingscode aan zijn ze helemaal happy.
Hoe ga jij het oplossen tijdens jou vakantie? Of heb je nog andere ideeën? Reageer hieronder aub met een reactie!
reacties op “8 tips wat je moet doen met je webwinkel tijdens je vakantie”
Door Leon - LBMedia op 22-07-2016
Dat klopt inderdaad, in de bouwvak is het altijd iets rustiger in de webshop, maar daarna komt het weer.
We zijn allemaal even toe aan vakantie en de batterij weer even flink opladen.
groetjes Leon
Door Jolanda op 21-07-2016
Door Cor op 21-07-2016
Door Richard op 21-07-2016
Door Leon - LBMedia op 21-07-2016
En op Lbmedia.nl en gratiswebshopbeginnen.nl voor blog berichten over webwinkels en tips en tricks.
Op lbmedia.nl staat zoiezo een belangrijke blog over metatags en nog 1 over de perfecte titel. Deze zijn erg belangrijk.
En eventueel is the succes list training iets voor je Die staat op lbmedia.nl onder het kopje trainingen.
Door Edith op 21-07-2016
Door Bianca op 21-07-2016
Door Leon - LBMedia op 21-07-2016
Door Bianca op 21-07-2016
Door Leon - LBMedia op 21-07-2016
Er zullen altijd wel klanten zijn die het niet lezen, ook niet als het 2 of 10x vermeld staat. Maar als je bv 50 bestellingen binnen krijgt in je vakantie en hiervan heeft 10 dus 5 klanten iets van het duurt me te lang ik wil geld terug. Dan heb je toch nog een omzet van 45 bestellingen. Dat is altijd beter dan helemaal niks.
En dan de 5 klanten boek je dan het geld terug, geen probleem.
Door Bianca op 21-07-2016
Door Leon - LBMedia op 21-07-2016
Door Bianca op 21-07-2016
Door Annet op 21-07-2016