Per 1 juni 2014 zijn er naar aanleiding van de Europese Richtlijn met betrekking tot de consumentkoop enige wijzigingen in het consumentenrecht van toepassing. In samenwerking met de Consumentenbond zijn er nieuwe algemene voorwaarden opgesteld.
Wij verzoeken je deze algemene voorwaarden geheel en ongewijzigd over te nemen in je webshop. Vergeet niet artikel 2 in te vullen met je bedrijfsgegevens. Je kunt de algemene voorwaarden vinden op:
https://keurmerk.info/Home/KeurmerkCode
Wij hebben de belangrijkste wijzigingen voor je op een rijtje gezet. Het is belangrijk dat je onderstaande punten voor 1 juni 2014 in je webshop verwerkt, naast de algemene voorwaarden. Wanneer je dit niet doet, kan dit ingrijpende gevolgen hebben voor je webshop. Wij betreuren de korte termijn, maar wij moesten wachten op het definitieve akkoord van de Consumentenbond en de SER.
Omtrent het herroepingsrecht
De wettelijke termijn van 7 werkdagen zal veranderen in 14 kalenderdagen. De consument kan de koop binnen 14 dagen ontbinden en heeft vervolgens nog 14 dagen de tijd om het product daadwerkelijk terug te zenden. Daarnaast dient de webshop een door de wetgever verstrekt modelformulier aan te bieden waarmee de consument van zijn koop kan afzien. De consument is niet verplicht het modelformulier in te vullen. De consument kan ook op andere manieren de overeenkomst ontbinden.
Belangrijke wijziging is dat wanneer het modelformulier niet wordt aangeboden, of als er andere informatie over het retourneren ontbreekt, de herroepingstermijn van 14 dagen wordt verlengd naar een jaar.
De webshophouder dient het betaalde bedrag (inclusief verzendkosten) binnen 14 dagen na ontbinding te crediteren.
Een andere belangrijke wijziging is dat kapotte of te lang gebruikte producten niet geweigerd mogen worden, maar dat de schade in rekening gebracht mag worden bij de consument.
Ook diensten, bijvoorbeeld telefoonabonnementen, kunnen nu herroepen worden. Het gebruikte deel mag in rekening worden gebracht. Dit geldt overigens ook alleen wanneer duidelijk op de webshop is vermeld wat de geschatte kosten zijn. Anders hoeft de consument niets te betalen.
Er zijn ook een aantal uitzonderingen op het herroepingsrecht van toepassing. Uitzonderingen die zijn toegevoegd zijn diensten die helemaal geleverd worden binnen de bedenktermijn en downloads.
Daarnaast kunnen artikelen om hygienische redenen niet meer worden teruggestuurd als de zegeling ontbreekt.
Producten gekocht op een internetveiling kunnen onder de nieuwe wet ook terug gestuurd worden.
Bestelknop
De webshop is verplicht een bestelknop op de webshop te plaatsen waaruit duidelijk blijkt dat de bestelling een verplichting tot betaling inhoudt. Je dient dus de tekst bestelling met betaalplicht bij de betaalknop te plaatsen.Deze tekst is reeds geplaatst bij onze webshops.
Kortom, u dient de volgende aanpassingen te maken:
- Nieuwe algemene voorwaarden plaatsen
- Bestelknop maken met tekst bestelling met betaalplicht
- Model retourformulier (te vinden achter de algemene voorwaarden) plaatsen op de retourpagina
- Informatie over terugbetaling binnen 14 dagen na ontbinding overeenkomst vermelden op de webshop
Welke wijzigen in wetgeving zijn er vanaf 1 juni 2014?
2016-03-21 10:42:06
Reacties
Beste Lex Geijssen
Dat is wel mogelijk er moet dan een style code in de header worden meegestuurd ik zal u deze toe mailen.
Met vriendelijke groet
Ben
Team Gratis Webshop Beginnen
Hallo
De tekst bestelling met betaalplicht is wel heel erg klein bij de bestelknop. Kan dat groter
Groet
Lex
Beste tamara
De PDF staat onder de afbeeldingen getoond dit is een link deze link kunt u ook direct gebruiken voor het maken van de link.
Met vriendelijke groet
Leon
Team Gratis Webshop Beginnen
Ik zou graag het retourformulier in pdf en/of word formulier aanbieden op de pagina.
Als ik de pfd upload bij afbeeldingen en een link wil maken krijg ik alleen de geuploade afbeeldingen te zien maar niet de pdf om te selecteren.
Graag advies hoe het retourformulier aan te bieden.
Geacht team
Ik zou graag het retourformulier in pdf formulier aanbieden op de pagina.
Als ik de pfd upload bij afbeeldingen en een link wil maken krijg ik alleen de geuploade afbeeldingen te zien maar niet de pdf om te selecteren.
Graag advies hoe het retourformulier aan te bieden.
Beste Miranda
Dat is niet nodig deze is al gemaakt en bij de laatste stap in de winkelwagen staat dit aangegeven al voor u.
Met vriendelijke groet
Leon
Team Gratis Webshop Beginnen
Goedenavond
Dit kunt u dan het beste aangeven bij de winkelwagen direct al en in de algemene voorwaarden opnemen.
Met vriendelijke groet
Leon
Team Gratis Webshop Beginnen
Goedenavond
U hoeft geen lid te zijn om deze te download zie hier: https://keurmerk.info/Resources/Voorwaarden_NL_PDF
Met vriendelijke groet
Leon
Team Gratis Webshop Beginnen
Beste Rian Evers
Er kan een retour pagina gemaakt worden op de beheerpagina onder het kopje paginas -> tekst en menu paginas -> nieuwe pagina toevoegen.
Dan kun u deze in het menu zetten zodat iedereen deze kan zien even eventueel bij de status mail die u naar de klant stuurt de link hiervan ook sturen voor het retour proces.
De algemene voorwaarden heeft u op 2 plekken staan zie ik:
1. Op de beheerpagina onder het kopje algemene voorwaarden en
2. Onder het kopje tekst en menu paginas -> algemene voorwaarden.
Met vriendelijke groet
Leon
Team Gratis Webshop beginnen
Hoe kan het dat ik de algemene voorwaarden aangepast heb in het systeem en wel zichtbaar zijn op de beheerpagina en niet zichtbaar zijn op de website .F5 ook gedaan maar helpt niet.