Voordelen chat functie:
Een groot voordeel van een chat functie op je webshop is de snelle respons die je klanten kan geven als ze tijdens het bestellen ineens vragen hebben. Of als de klant extra informatie wil over een bepaald product.
Door deze chat functie kan je klanten een bepaalde ‘verkoop trechter’ inleiden en hierdoor sneller tot een aankoop leiden.
Klanten hebben tevens het gevoel dat je als webshop ten alle tijden voor de klant persoonlijk klaar staat. Dit geeft een vertrouwd gevoel, en daardoor zal de klant zich eerder richten op een aankoop in je webshop.
Nadelen chat functie:
Aan het hebben van een chat functie op je webshop zitten ook een aantal kleine nadelen. Het grootste nadeel is dat je er erg veel tijd aan kwijt bent omdat je bezoekers op een willekeurig moment ineens gebruik willen maken van de chat functie. Daarbij kan je soms erg veel tijd en energie gestoken hebben in een klant die diverse vragen heeft, maar vervolgens niet tot aankoop over gaat. Erg vervelend, maar dit kan gebeuren.
Een ander nadeel is dat je er altijd moet zijn voor de chat. Een gesloten chat is heel frustrerend voor een klant, en zal averechts werken. Belangrijk is dan ook zeker dat je telefonisch of per mail goed te bereiken bent wanneer je chat offline is.