Het runnen van een webshop is hard werken. Ongeacht of je hier al jaren mee bezig bent of pas net komt kijken. Het blijft belangrijk om te innoveren, nieuwe klanten aan te trekken en telkens weer jezelf te onderscheiden. De concurrentiestrijd is groot. Er is geen tijd om te verzwakken. Je kunt geen genoegen nemen met een goed inkomen iedere maand en vervolgens geen extra aandacht meer besteden aan de groei van je bedrijf. Stilstand betekent uiteindelijk achteruitgang. Daarom is het belangrijk dat je weet wat nodig is om je webshop te laten groeien. Iedere keer weer. Stel jezelf het doel om elke maand het weer ietsje beter te doen dan de maand daarvoor. Op die manier blijf je scherp en zal jouw bedrijf uitgroeien tot een waar fenomeen. Maar hoe pak je dit aan? Hieronder volgen drie tips om je hierbij te helpen.
1. Doe ook aan zelfontwikkeling
Wie zorgt ervoor dat alles op rolletjes loopt? Dat ben jij. Het is daarom niet voldoende om enkel aandacht te besteden aan het bedrijf zelf. Want als het met jou niet goed gaat, zal dit uiteindelijk ook effect hebben op het bedrijf. Daarom is het belangrijk dat je ook aan zelfontwikkeling doet. Wie ben jij als persoon? Wat kan er beter? Lukt het je wel om de juiste balans tussen privé en werk te vinden? Weet je hoe je eventuele medewerkers kunt aansturen?
Er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken. Ervoor te zorgen dat jij de beste versie van jezelf wordt. Sommige ondernemers volgen hierbij bijvoorbeeld de coach opleiding van GORT. De vaardigheden die je hier opdoet kunnen zowel privé als zakelijk worden gebruikt. Het is een slimme manier om meer uit jezelf en je eventuele medewerkers te halen.
2. Durf jezelf te onderscheiden
In de huidige markt moet je jezelf wel onderscheiden om op te vallen. Besef goed dat er dagelijks tientallen tot honderden nieuwe webshops worden geopend. Het overgrote deel haalt het eerste jaar niet. Dat komt vooral doordat mensen niet beseffen dat je echt een lange adem nodig hebt in de beginfase van een webshop. Bovendien moet je hier echt ongelooflijk veel tijd in investeren.
Wat betreft de praktische zaken is het vaak lastig om je te onderscheiden. De meeste webshops beloven al een zeer snelle bezorgservice, verschillende betaalmethoden en gratis verzenden en retourneren. Dit zijn dus wel de eerste dingen waar je op kunt inzetten, maar echt onderscheidend is het niet. De beste manier om jezelf te onderscheiden is door je branding. Welk verhaal wil je vertellen met jouw producten? Welke materialen gebruik je? Hoe pak je je producten in? Op welke manier zijn jouw producten en diensten uniek in de huidige markt? Denk hier goed over na en zet hier je marketingcampagnes op in.
3. Werk aan klantenbinding
Probeer niet alleen telkens nieuwe klanten te trekken, maar hecht ook waarde aan de klanten die je al bezit. De mensen die constant opnieuw bestellen. Klantenbinding is ongelooflijk belangrijk. Dit zijn de mensen die je ook graag iets extra's wil bieden. Denk bijvoorbeeld aan leuke kortingen, speciaal voor de mensen die zich hebben ingeschreven voor jouw nieuwsbrief, en ga in gesprek met de klant. Vraag bijvoorbeeld om feedback en ga echt in gesprek met de klant. Op die manier voelen zij zich niet alleen meer gehoord, maar is de kans ook groter dat ze trouw zullen blijven aan jouw merk. Uiteindelijk resulteert dit ook weer in positieve mond-tot-mondreclame. Hetgeen zeer waardevol kan zijn voor de naamsbekendheid van jouw bedrijf.
reacties op “Meer succes met je webshop in drie eenvoudige stappen”